Spring naar inhoud

Stemmen

0
0
0
0
0
0
Aantal stemmen voor het plan: 43 van de 100.

Status

Fietsstad Veenendaal veilig voor iedereen

Door: Arnoud de Jong
3 mei 2022

Verkeersveiligheid door middel van snelheid verlagende en attentie verhogende maatregelen

Veenendaal was in 2020 de fietstsad van Nederland omdat er heel erg veel gedaan is om de bereikbaarheid en de veiligheid voor fietsers te verhogen. Toch zijn er tal van wegen in en rond Veenendaal waar de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Dit draagt niet bij aan het verwezenlijken van de ambitie dat inwoners binnen Veenendaal in 2030 meer lopen en fietsen dan in 2020. Veenendaal wordt in de Strategische Visie Veenendaal 2040 omschreven als een compacte gemeente, waar alle voorzieningen goed bereikbaar zijn en de wijken buiten het centrum zijn opgezet als woonwijk.

Binnen die woonwijken en met name op de wegen die deze woonwijken met elkaar verbinden is de verkeersveiligheid soms ver te zoeken. Zo zijn er nog veel wegen waar markeringen ontbreken, onduidelijk of slecht zichtbaar zijn. Pakketdiensten die met hoge snelheden door woonwijken rijden dragen toch niet bij aan verkeersveiligheid net zo min als vrachtauto's die op navigatie door diezelfde woonwijken rijden. Obstakels die op en langs fietspaden of fietsstroken staan maar niet tot slecht zichtbaar zijn, dragen hier ook niet toe bij. Met name tijdens de donkere dagen en bij slecht weer horen verkeerstekens en bewegwijzering toch goed zichtbaar te zijn voor alle verkeer. Snelheid verlagende maatregelen en attentie verhogende signalering maken verkeerssituaties duidelijker en helpen in alle gevallen om alle verkeersdeelnemers veilig hun weg te laten vervolgen. Als een algehele snelheidsverlaging binnen de bebouwde kom naar 30kmh nog niet aan de orde is kunnen signalering en markeringen in alle gevallen wel opvallend gemaakt worden zodat ze ten alle tijden duidelijk zichtbaar zijn.

De openbare ruimte zodanig inrichten dat dit veilig verkeersgedrag afdwingt staat er in de omgevingsvisie maar er is duidelijk meer mogelijk. Voorbeelden: Schoolzone borden en markeringen rondom scholen, langs bijvoorbeeld de Kerkewijk, met een bijbehorende snelheidsverlaging. Markeringen op de Rondweg zijn bij laagstaande zon of regenachtig weer slecht tot helemaal niet te zien en kunnen een opknapbeurt gebruiken. Verkeersmaatregelen waardoor vrachtverkeer uit woonwijken geweerd wordt en waardoor pakketdiensten hun snelheid moeten aanpassen zou kunnen door plantenbakken of perkjes aan te leggen waardoor snelheden automatisch gereduceerd worden. Verkeerssluizen en "fietsstraat" borden zoals in die Veenendaal Oost gekomen zijn zouden ook op andere plaatsen niet misstaan.

Naar het STOMP principe (Stappen, Trappen, OV, MaaS, Privévervoer) zouden de kwetsbare verkeersdeelnemers voorrang horen te krijgen en zou de ambitie om inwoners binnen Veenendaal in 2030 meer te laten lopen en fietsen dan in 2020 ten goede komen. Verschillende afdelingen, met ieder hun eigen beleid zouden dit in de weg kunnen staan en als de raadslieden graag van Veenendalers horen wat er leeft en waaraan ze kunnen werken: De Verkeersveiligheid

Argumenten

Argumenten voor

Nog geen reacties geplaatst

Argumenten tegen

Nog geen reacties geplaatst

Login om verder te gaan




refresh

Cancel